Informační portál o světě bezpilotních prostředků

Recenze: Další kniha o dronech

Drony jsou v kursu; kdo s nimi nelétá, ten o nich aspoň mluví, a tak se nadějného tématu logicky chopili i vydavatelé. Což je z hlediska zájemců o bezpilotní prostředky potěšitelné - ovšem pouze v případě, že publikace představuje poctivě odvedenou práci. Patří do této kategorie i nová kniha Drony, která je českým překladem německého autora Stephana zu Hohenlohe?

Někteří nakladatelé (rádoby)odborné literatury mají zaručený recept na úspěch: narychlo spíchnout jakýkoliv text na téma, které je zrovna středem zájmu a zaplácnout jím mezeru na trhu dřív, než konkurence přijde s kvalitnější publikací. Výsledek sice často připomíná tu část Čapkovy knihy o pejskovi a kočičce, kde zvířecí hrdinové pekli dort (včetně závěrečné nevolnosti), ale funguje to - kdo se někdy pohyboval v oblasti počítačové literatury, ví, o čem mluvím. To to byl zřejmě i případ první české publikace o dronech z nakladatelství Computer Press, kterou jsme na DroneWebu recenzovali nedávno zde.

Stejnojmenná kniha z nakladatelství Alpress od německého odborníka Stephana zu Hohenlohe už na první pohled působí podstatně lepším dojmem a ani druhý pohled není špatný: začátečník i poměrně pokročilý uživatel tu najdou mnoho cenných informací a rad. Když se ale začtete víc, zažijete také rušivé momenty, nejčastěji vyplývající ze skutečnosti, že jde o překlad textu vzniklého v poněkud jiných podmínkách. Ale nepředbíhejme.

Cenné rady

Stephan zu Hohenlohe se kromě pozoruhodného aristokratického jména může pochlubit dlouhou praxí při létání s drony: začínal jako modelář a nyní poskytuje služby v oblasti letecké fotografie a videa. Nepochybně tedy ví, o čem mluví a na rozdíl od jiných to dokáže i formulovat, protože jako redaktor modelářského časopisu umí psát, což se jinak o mnoha odbornících na cokoliv říci nedá. Výběr německé předlohy je šťastný i proto, že jde o prostředí nám blízké a navíc němečtí autoři mívají díky smyslu pro ordnung logické strukturování myšlenek jaksi v krvi, což se o autorech z anglosaské oblasti často říci nedá.

Už začátek knihy je vydařený, když let dronu i možnosti jeho využití představuje na konkrétních příkladech. Následuje kapitola obsahující popis konstrukce dronu, jeho jednotlivých prvků a vysvětlení proč a jak to vlastně létá. Většinou nejde zbytečně do hloubky, ale neopomine nic z toho, co by každý majitel takového stroje měl vědět.

Zcela správně je v knize celá jedna kapitola věnovaná akumulátorům, protože jde nejen o klíčový prvek umožňující této technologii existenci, ale i nejnákladnější část provozu dronu. Velmi cenná je tady pasáž týkající se nabíječek a nabíjení. Čtenář najde celou řadu užitečných rad, které ho ušetří zbytečných výdajů, nebo dokonce požárů a explozí.

Hezky jsou popsané také různé letové režimy při létání s pomocí GPS.

Hned několik kapitol se zabývá zásadami fotografování a pořizování videa drony, kamerami a prací s nimi, gimbalem, přenosovou technikou a zpracováním obrazových souborů. Také tady je celá řada užitečných postřehů z praxe, mezi nimiž si vyberou i zkušení operátoři dronů. Cenné jsou názorné ukázky toho, jak se různá nastavení a další okolnosti projeví na výsledném snímku.

Pasáže věnované začátečníkům, prvním letům a řešením případných problémů jsou poněkud nelogicky až v další části knihy, nechybí v nich ale užitečný popis učení za pomoci simulátorů. Své si v publikaci najdou také příznivci závodního létání. Z hlediska cílového čtenáře je jen pochopitelné, že jde o pouhý úvod do problematiky.

Zdánlivě trochu nadbytečná je část o německé legislativě týkající se létání (včetně odkazů na konkrétní tamní předpisy), nakladatel ji ale naštěstí doplnil několika velmi užitečnými stranami o českých předpisech. Na závěr nechybí malý přehledný slovník výrazů a zkratek. K výběru termínů i jejich zpracování sice lze mít připomínky, nicméně začátečník si tu své najde.

Ztraceni v překladu

Nic na tomto světě není dokonalé, takže ani kniha od Alpressu nemůže být výjimkou. Většina jejích problémů vyplývá z poněkud toporného a zjevně nezasvěceného překladu: výrazy jako "hranaté trubky" nebo "plast vyztužený skleněnými vlákny" (čímž básník patrně myslel laminát) pobaví, zatímco za termín typu "napětí běhu naprázdno" týkající se akumulátoru by mě asi na průmyslovce nechal profesor rovnou propadnout. A to jsou jen malé ukázky z dlouhého zástupu překladatelských poklesků.

Horší je, že zmatení jazyků se projevuje také v technických popisech, které pak působí kostrbatě až nesrozumitelně. Současně v jinak výpravné publikaci bohužel chybí jednoduché nákresy a bloková schémata, která by čtenáři bloudícím v pralese krkolomných snah o slovní vysvětlení poskytla rychlou a názornou oporu. Nakolik za topornost některých popisů může autor a nakolik překladatel, nejsem schopen posoudit, ovšem tvrzení, že vrtule je rotor (str. 155) naznačuje, že v tom jedou přibližně půl na půl.

Také jinak užitečnou pasáž o vysílačkách bohužel kazí hádanky typu "vedle řídících pák najdeme i malé páčky, jimiž se dá model řídit" (str. 28) - opět není jasné, jestli je pachatelem autor nebo překladatel. Kdo už nějaké zkušenosti s drony má, jistě knihu pochopí, nemůžu se ale zbavit pocitu, že by to mělo být naopak: kniha by měla umožnit pochopení dronů.

Nepříliš šťastné je také celkové rozvržení publikace. Po slibném začátku výklad rychle sklouzne do záležitostí, k nimž se běžný zájemce o drony dostane až po delším čase, nebo nikdy (stavba dronu). Naproti tomu - jak už jsem zmínil - začátečnické pasáže jsou až skoro na konci.

Trochu divné rovněž je, že tu je popsaný jen jeden model a to ještě ke všemu DJI Phantom 4, tedy drahý stroj, který si začátečník nejspíš nekoupí, je-li aspoň trochu při smyslech. A když už autor píše o létání na dovolené, nebylo by od věci zmínit, jak je to třeba s přepravou dronů a baterií v letadlech. O kus dál v jinak velmi cenné části věnované uchycení kamery zase chybí tak zásadní problém, jakým je tzv. jelly effect a úloha bumperů při jeho odstraňování. Atakdále, atakdále...

Nevyváženost i jakási nesystémovost a nedotaženost je cítit z mnoha částí textu, takže se nelze zbavit dojmu, že tahle kniha vznikala dost narychlo. Být autorem, asi bych ji považoval za polotovar, který by měl nakladatel spatřit teprve po několika dalších týdnech usilovné práce. V zájmu spravedlnosti ale budiž řečeno, že podobně vypadá většina zahraničních knih tohoto zaměření určených širokému publiku.

Přes to všechno - na rozdíl od předešlé publikace z Computer Press - u této knihy klady zřetelně převažuji (a v neposlední řadě je i citelně levnější). Čtenář najde celou řadu prakticky užitečných informací doplněných velkým množstvím obrazového materiálu. Získá tak základní orientaci a dobrý odrazový můstek k dalšímu hledání informaci. Navzdory vyjmenovaným výhradám jde tedy o užitečný nakladatelský počin a něco, co by v knihovničce vážnějších zájemců o drony rozhodně nemělo chybět.

Knihu je možné objednat zde

Bibliografie:

Hohenlohe, Stephan zu: Drony. Alpress, Frýdek-Místek 2016. 159 s., fotografie, kresby, rejstřík. Cena 319 Kč v kamenném knihkupectví.